Isnin, 10 Ogos 2009

Di Sebalik Satu Temuduga

Mungkin ada yang beranggapan jarak kampung halaman saya dengan Port Dickson tidak lah sejauh mana. Kalau hendak pergi temuduga di sana keluarlah sebelum subuh lagi dan akan tiba di sana sebelum pada waktu yang ditetapkan. Mungkin dalam sejam setengah sahaja perjalanannya dan akan sampai dengan izin-Nya.
~Sebelum Bertolak~
Namun, saya tetap memilih untuk mencari tempat penginapan murah di sini. Alhamdulillah dengan pertolongan bonda, saya dapat tempat penginapan yang murah. Saya mengambil keputusan ini kerana sekiranya bertolak dari rumah, ada kemungkinan akan berlaku kejadian yang tidak diingini sepanjang perjalanan saya. Kenderaan rosak atau kesesakan akan berlaku. Ini jelas sekali akan menganggu fokus saya dari segi fizikal dan mental. Pendirian ini juga disokong oleh tunang saya.
Namun, mungkin rahmat tuhan ingin diberi. Saya tidak keseorangan. Dengan perancangan ini, saya dapat bersama-sama dengan rakan saya yang sudah lama tidak berjumpa disebabkan praktikal dan kesibukan masing-masing. Nabi turut mengajar kita agar sentiasa mengeratkan tali silaturrahim dengan sahabat kita yang sudah lama tidak berjumpa dan yang berjauhan.
"Keutamaan yang paling utama adalah menghubungi orang yang telah memutuskan hubungan denganmu, memberi makan kepada orang yang tak mahu lagi memberi apa-apa kepadamu dan memaafkan orang yang pernah memakimu"
(HR. Ahmad Mu'adz bin Jabal)
~Semoga dapat menggapai impian sahabatku~
Tanpa perancangan ini mungkin saya tidak mendengar dan berkongsi perasaan mengenai pengalaman mereka semasa berpraktikal. Hal ini tidak sama sekiranya hanya ber’SMS’ atau menggunakan YM sahaja. Tanpa perancangan ini juga saya mungkin tidak akan tahu ada sahabat saya yang sudah menyambung pengajian ke pringkat sarjana dan bagaimana perancangan tuhan ke atas mereka. Tanpa perancangan ini juga saya mungkin saya tidak dapat mendengar pengalaman rakan-rakan lain mengenai temuduga mereka. Dan, yang paling seronok sekali adalah berbincang mengenai isu semasa yang secara lazimnya menjadi gelanggang lelaki tatkala duduk bersama. Hal ini sukar untuk dikecapi sekiranya di rumah. Sungguh saya teringat memori semasa belajar di Universiti. Menonton berita dan sama-sama menganalisis isu. Tidak lupa juga sama-sama berlakon bagaikan ditemuduga untuk sama-sama berkongsi maklumat mengenai dunia pendidikan.
~Syukran untuk ilmu yang dikongsi semasa di sana~
Selepas tamat sesi temuduga, masing-masing berkongsi soalan-soalan dan bagaimana soalan itu dijawab di bilik penginapan. Sama-sama meluahkan emosi. Ada yang kritis ada yang sekadar lawak-lawak sahaja. Bagi saya, tidak ramai yang punya pengalaman sebegini.
~Pagi sebelum temuduga~
Mungkin selepas sahaja temuduga dan konvokesyen, sahabat-sahabat saya ini akan membawa haluan masing-masing. Dengan tempat yang baharu, suasana yang baharu dan masyarakat yang baru. Saya dapat rasakan peluang semasa bersama di Port Dickson menanti hari untuk temuduga adalah satu rahmat. Mungkin kali terakhir berjumpa adalah masing-masing bertandang ke perkahwinan masing-masing.
Jadi, saya akan menggunakan luang masa dan izin dari Tuhan ini dengan sebaik-baiknya. Dan semestinya tidak akan dapat sekiranya saya bergerak secara solo dari rumah.
p/s: Bila nak bercuti sama-sama lagi?

Tiada ulasan: