Selasa, 13 Oktober 2009

Tanam Roselle: Hari Pertama

Baru-baru ini saya pergi menziarahi rakan saya di Segamat Johor. Rakan saya ini menghidangkan saya air Roselle. Saya pernah rasa air ini, iaitu semasa kami pelajar Biologi mengadakan pameran di Universiti. Sedap juga rasa air ini. Rasanya seperti air ribena.
Saya pun pergi mencari sedikit info mengenai pokok bunga ini. Dalam bahasa Inggeris ia dipanggil 'Hibuscus Tea'. Terlintas di hati saya mungkin masyarakat eropah menjadikan bunga ini sebagai air teh panas untuk diminum bersama keluarga dan rakan di waktu pagi dan petang. Bunga ini juga dipercayai boleh mengurangkan risiko penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi.
Terdetik di hati saya untuk menanam pokok bunga ini. Kerana saya dapat rasakan pokok bunga ini adalah unik. Unik kerana bukan sahaja untuk hiasan tetapi boleh dijadikan minuman.Tambahan lagi, akan timbul perasaan seronok jika dapat menanam dan menjaganya sehingga menghasilkan bunga. Itu adalah kepuasan dari hobi menanam pokok. Lagipun bentuk bunganya juga sangat cantik dan lain dari yang lain.
Jadi saya dan rakan saya pergi ke pasar malam di Segamat dan membeli bunga Roselle ini. Niat di hati untuk menjadikan ia sebagai buah tangan untuk bonda bila pulang ke rumah disamping mencuba untuk menanam pokok bunga ini.
Sampai sahaja di rumah, saya pun mengupas kelopak bunga ini satu persatu dan bonda saya membantu untuk merebus kelopak tersebut. Kemudian, bijinya saya ambil dan keringkan selama 2 hari. Selepas itu baru saya boleh mendapatkan biji benih pokok bunga tersebut.
Di bawah ini saya sertakan gambar proses-proses menanam pokok bunga Roselle ini:
~Proses Mengeringkan Biji~
~Biji cukup kering jika ia terbuka dengan sendiri~
~Biji benih yang telah dikeluarkan. 26 Biji kesemuanya dan berwarna hitam~
~Selesai Menyemai~
Selepas ini saya akan menunggu biji benih ini bercambah dan ingin mencari baja yang sesuai untuk pokok bunga Roselle ini. Saya akan menggunakan semua ilmu tumbuhan yang saya belajar semasa di Universiti dahulu. Doakan ya.
p/s: Tanam Pokok itu SADAQAH...(",)

Tiada ulasan: