Isnin, 4 Februari 2008

Guru Pewaris Nabi

Assalamualaikum dan salam sejahtera, salam forum kepada rakan-rakan seperjuangan sekalian. Di sini saya ingin berkongsi dengan sidang forum sekalian tentang betapa mulia dan pentingnya profesion perguruan. Sabda junjungan Nabi Muhammad S.A.W, ulama’ merupakan pewaris nabi. Ulama’ bukan sahaja orang yang arif dalam ilmu Fekah, Tauhid atau Tasawuf malah ulama’ juga merupakan seorang guru, cikgu atau pensyarah. Ulama’ adalah bermaksud golongan yang memiliki ilmu. Mengapa kita sebagai guru merupakan pewaris nabi? Sebelum itu ingin saya tegaskan bahawa bukan semua guru boleh menjadi pewris nabi. Ia merupakan satu tugas yang secara zahirnya amat sukar untuk dilaksanakan. Baiklah, bagi mereka yang beragama Islam dan yang bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah persuruh Allah, pasti mereka tahu bahawa ada 4 sifat wajib bagi seorang Nabi mahupun Rasul. Iaitu benar, amanah, menyampaikan dan bijaksana. Oleh itu untuk seseorang guru itu mencapai tahap pewaris nabi maka mereka perlulah memiliki sifat-sifat seperti yang telah saya sebutkan tadi.

Sifat yang pertama iaitu benar. Serorang guru perlulah orang yang benar dari segi perkataan dan benar dari segi ilmu yang disampaikan kepada pelajar. Seorang guru juga perlu memandu pelajarnya untuk mengetahui kebenaran iaitu pentauhidan Allah S.W.T. Sifat yang kedua ialah amanah. Seorang guru itu perlulah amanah dalam profesionnya. Guru-guru perlu mengajar pelajar pada waktu yang telah ditetapkan mengikut Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran yang telah ditetapkan. Guru yang beramanah tidak akan hanya melepak di kantin sekolah sambil melepaskan asap rokok begitu sahaja sewenang-wenangnya atau mengajar dengan lewa iaitu seperti melepaskan batuk ditangga sahaja. Seorang guru juga perlulah amanah dengan ilmu yang telah mereka peroleh. Imam Shafie telah menolak untuk berguru dengan seorang lelaki hanya kerana lelaki tersebut telah memperdayakan ayamnya dengan memberikan ayam-ayam tersebut pasir dan bukan makanan. Betapa tingginya sifat amanah dalam seorang guru.

Sifat yang ketiga iaitu menyampaikan. Guru perlulah menyampaikan segala ilmunya kepada pelajar dan tidak sepatutnya disembunyikan. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 42 iaitu kita tidak boleh menyembunyikan kebenaran sedangkan kita ketahui. Dalam masa yang sama, alangkah baiknya jika guru dapat menyampaikan dakwah sepanjang profesion perguruannya. Dengan dakwah ini, beberapa generasi telah dapat kita, sebagai guru, selamatkan. Dakwah ini perlulah dizahirkan dengan amalan dan dibuahkan dengan akhlak yang baik. Seperti yang telah diperkatakan oleh Imam Al-Ghazali, pendidikan merupakan usaha untuk menurunkan ilmu dan membentuk tingkah laku. Maka dengan itu, adalah tidak mustahil satu masyarakat yang tinggi ilmu dan sahsiahnya dapat diwujudkan. Sifat yang terakhir iaitu bijaksana. Bijaksana bukan sahaja diukur dengan tahap ilmu yang dimiliki oleh guru tersebut tetapi bijaksananya guru itu apabila ia dapat menggunakan ilmunya untuk membawa pelajar-pelajarnya mengenal Allah, mengaitkan ilmu yang diperolehnya dalam mentauhidkan Allah serta menggunakan ilmunya untuk mengatasi masalah konflik dalam kalangan pelajar melalui pendekatan agama.

Oleh itu kita sebagai guru disamping memenuhkan kita dengan ilmu sains, bahasa, pendidikan dan sebagainya kita perlu menguatkan pengatahuan ilmu kita dalam bidang agama sebagai benteng kepada diri kita dan kita mengamalkan ilmu tersebut. Sekian. Syukran Jazilan.

p/s: Artikel ini telah diposkan oleh penulis dalam forum myguru upsi bagi subjek sosiologi pendidikan.

Tiada ulasan: