Ahad, 25 Mei 2008

Sekitar Isu Pemakaian Pelajar Perempuan di Sekolah

Saya tertarik dengan cadangan yang telah diusulkan oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia mengenai isu pemakaian uniform sekolah pelajar perempuan. Persatuan ini mengusulkan supaya pihak Kementerian Pelajaran Malaysia mengkaji semula pemakaian pelajar perempuan yang dikatakan kurang sesuai dan menampakkan susuk tubuh badan mereka dek kerana pakaian mereka berwarna putih, jarang dan telus sehingga menampakkan bayang-bayang pakaian dalam mereka. Natijahnya, ia boleh membangkitkan nafsu pelajar lelaki di sekolah dan hal ini sedikit sebanyak mampu meningkatkan lagi statistik kes pelajar sekolah bersedudukan dan kes anak luar nikah yang sememangnya sudah banyak kes ini dilaporkan dan didedahkan dalam media massa. Mereka juga menyatakan guru seperti saya dan rakan-rakan saya akan terganggu dari segi fokus dan kredibiliti di dalam kelas dek kerana 'kejarangan' pakaian oleh pelajar perempuan. Saya mengakui sebagai lelaki Allah telah mengurniakan perasaan tertarik dan terganggu dengan pemakaian yang seksi. Perasaan ini hanya secara fitrahnya khas untuk isteri yang tercinta. Kalau tidak, masakan Allah mewajibkan perempuan yang beragama Islam untuk menutup aurat mereka dengan sempurna di hadapan lelaki yang ajnabi atau lelaki yang bukan muhrim Hal ini untuk menjaga kemaslahatan nasab keturunan umat Islam di muka bumi dan pada masa yang sama menaikkan martabat muslimah itu sendiri seperti yang difirmankan di dalam surah al Ahzab ayat 59. Sehingga kini saya sendiri telah meletakkan syarat bakal isteri saya adalah seorang yang menutup aurat dan bertudung labuh. Insya Allah. Dalam konteks pelajar sekolah, saya berasakan cadangan ini ternyata sangat baik untuk diambil berat oleh Kementerian. Cadangan saya perkara ini hendaklah dimulai dengan kajian yang teliti. Maksud saya adalah soal selidik perlu dilakukan dan data yang terperinci perlu dikeluarkan. Bagi saya ini adalah sebagai satu kekuatan untuk Kementerian Pelajaran mengambil berat usul ini seterusnya mengubah etika dan tatacara pemakaian pelajar perempuan di sekolah. Sebagai contoh dengan mengambil responden pelajar lelaki untuk mendapatkan pendapat dan pandangan mereka mengenai pemakaian pelajar perempuan di sekolah. Sekiranya kebanyakan daripada responden mengatakan pemakaian pelajar perempuan seksi bagi mereka, maka satu inisiatif perlu dicari oleh Pihak Kementerian untuk mengelakkan sebarang salah laku terjadi. Perlu diingatkan bahawa lelaki yang meningkat remaja mempunyai naluri dan sifat ingin tahu terhadap jantina yang berbeza secara seksualnya. Pada masa yang sama boleh juga meminta pandangan responden dalam kalangan pelajar perempuan untuk bertanyakan dari segi keselamatan mereka ketika menyarung pakaian tersebut di sekolah. Saya takut satu hari nanti, mungkin juga sudah berlaku sekarang di sekolah, gangguan seksual berlaku dan hal ini sedkiti sebanyak menjatuhkan maruah pelajar perempuan. Antara cadangan yang telah diusulkan adalah dengan menukar warna pakaian pelajar perempuan daripada warna putih kepada warna lain yang lebih gelap supaya tidak menampakkan susuk tubuh mereka dan menutup bayang-bayang pakaian dalam mereka. Bagi saya cadangan ini adalah salah satu cara untuk menjamin keselamatan pelajar perempuan sekiranya hasil soal selidik adalah positif. Hal ini juga adil kepada non muslim yang semestinya tidak bertudung untuk menutup dada mereka sekiranya mereka handak memakai baju kurung tanpa menampakkan susuk tubuh mereka. Akan tetapi, pada pemikiran saya, sejauh mana pemakaian baju putih ini mampu membawa satu arah di mana gejala sosial ini tidak dapat dibendung? Saya cuba membandingkan dengan rakan-rakan saya di sekolah agama dahulu. Berbaju kurung putih namum mereka diwajibkan memakai baju kurung yang berkancaing di lengan. Mereka juga diwajibkan untuk memakai mini telekung yang labuh. Pernah dahulu ada yang dimarahi kerana tidak memakai pakaian dalam. Bagi saya Sekolah saya berpendirian tegas mengenai pemakaian pelajar perempuan. Bagi saya rakan-rakan perempuan saya menutup aurat dengan baik dan tidak seksi semasa sesi persekolahan. Ada juga sekolah harian yang menetapkan syarat yang ketat mengenai pemakaian pelajar perempuan. Mereka dilarang memakai pakaian dalam yang berwana sangat kontras dengan baju kurung putih dan mereka perlu memakai kain dalam. Tambahan lagi, batas hubungan lelaki dan perempuan di sekolah saya dijaga dengan sangat baik untuk mengelak fitnah. Pada pendapat saya, sikap, perwatakan dan kebawakan pelajar perempuan itu sendiri juga memainkan peranan. Saya mengambil kira sekiranya pelajar tersebut bijak membawa diri dan tidak mendedahkan diri di hadapan lelaki, saya percaya naluri jahat itu tidak akan tercetus. Sikap mereka yang suka berseksi walaupun dengan baju kurung sekolah, seksi di sini adalah bermaksud sikap yang bermanja-manja dan menggoda, boleh menaikkan nafsu lelaki. Sejahat mana lelaki, ia amat menghormati perempuan muslimah yang bertudung labuh yang digelar 'ustazah' oleh mereka. Dengan pendedahan dunia artis yang bagi mereka glamor untuk dijadikan gaya hidup juga menyumbang kepada masalah suka berseksi yang saya maksudkan ini. Adalah harapan saya sekiranya tatacara dan etika pemakaian pelajar perempuan ini dapat dikaji semula. Besar juga harapan saya sekiranya gaya pemakaian yang baik ini dapat menjadi titik tolak kepada satu budaya pemakaian yang sopan menggambarkan persis perempuan melayu terakhir yang kuat terasnya berakar Islam agar-agar mata kami si lelaki dihiasi dengan sebaik-baik perhiasan dunia akhirnya. Terima Kasih kerana sudi membaca. ~Selamat Menjaga Aurat Anda~ Syafrul 25 Mei 2008 2.40 p.m.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

syafrul,
ada kebenaran jua disebaliknya apa yang tulis,
agak sukar untuk dilaksanakan atau diaplikasikan,
tetapi bukan mustahil,
teruskan perjuangan sahabat..
-admin mfk-