Jumaat, 13 Mac 2009

Kenapa cikgu nak jadi cikgu?

"Cikgu, kenapa cikgu nak jadi cikgu?" Seorang anak murid saya bertanya, namanya Kamil.
"Kalau saya jadi macam cikgu, dengan keputusan macam cikgu ni, dah lama saya jadi engineer macam bapak saya. Kaya cikgu. Gaji dekat 10 000 kalau kerja dengan Petronas..."
Jawab saya,
"Kalau kau nak tahu, cikgu dulu dapat jugak tawaran masuk UTP amik engineering lepas SPM...Medic pun dapat...oversea lagi...tapi cikgu tolak..."
"La ruginya cikgu. Kalau saya, saya dah amik dah. Mesti saya dah kaya sekarang. Gaji beribu-ribu..."
Jawab saya, "Dalam dunia ni ada dua konsep yang saya pegang..."
"Apa dia cikgu?"
"Pertama saya kerja dengan tertekan dan terpaksa tapi duit saya banyak."
"Yang kedua cikgu?"
"Yang kedua, duit saya sederhana, cukup2 makan, tapi saya suka sangat buat benda tu, saya dapat buat kerja dengan hati yang senang"
Tambah saya lagi,
"Saya akan pilih yang kedua. Sebab tu saya jadi seorang guru"Hati saya puas andaikata ada anak didik saya dah berjaya menjadi doktor dan engineer satu hari nanti. Jauh lebih hebat dari saya yang hanya seorang guru biasa...Itu kepuasan yang pekerjaan lain tak dapat bagi...Perkongsian ilmu dan kasih saya kepada adik-adik dan anak bangsa saya....jiwa dia lain"
Anak murid saya beritahu,
"Pelik la cikgu ni. Saya tak kira kalau saya dapat keputusan macam cikgu, saya akan pilih engineer dan bukan cikgu"
"hahaha..." Saya ketawa kecil je.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sungguh bruntung anak2 murid cikgu.. =)

taQi berkata...

salam..teruskan perjuangan anda mendidik anak bangsa.. =)

MarkerPen berkata...

Tahniah :)

khilkhir berkata...

chaiyok! mmg da agak da sbb tu tolak UTP kan...hehe...mase sem 1 dulu pelik gak khai nape tolak...tp bila pikir balik mmg btul...buat ape kite kerja dlm keadaan tertekan kalo duit byk pun...

Tanpa Nama berkata...

erm..
soalan yg sama diutarakan pd saya ketika praktikum..situasi yg sama..
:)
jwpn sy: sbb sy nak jd cikgu..

-hafizah-