Selasa, 5 Mei 2009

Sewaktu bersama Dato' Abu Hassan Din al-hafiz: Nak Masuk Golongan Mana?

Dato' Abu Hassan Din telah memberikan kepada saya satu peringatan yang sangat berguna. Peringatan ini beliau berikan semasa kuliyyah agama di masjid kariah kampung sungai raya batu 9 tanggal 2 Mei yang lepas.
"Saya tidak diberikan tajuk yang khusus untuk dibincangkan pada malam ini, tetapi terlintas dalam fikiran saya untuk berbincang mengenai soal Hari Mahsyar".
" Manusia sejak dari zaman nabi adam hingga ke umat yang terakhir akan berhimpun di suatu tempat dinamakan mahsyar untuk diperhitungkan amal baik dan amal buruknya".
"Adapun sekumpulan manusia ini akan dibahagikan kepada tiga golongan".
"Golongan yang pertama adalah kumpulan yang akan masuk ke neraka tanpa hisab. Golongan ini adalah golongan yang kufur kepada Allah S.W.T. Mereka tidak akan diperhitungkan amalan malah akan terus dimasukkan ke dalam neraka".
"Golongan yang kedua adalah kumpulan yang akan masuk ke syurga tanpa hisab. Golongan ini adalah golongan yang bertakwa kepada Allah dan bertaubat sebelum mereka mati. Mereka tidak akan dihisab malah akan terus dimasukkan ke dalam syurga".
" Percayalah bahawa orang yang akan mengetuk pintu syurga dan membuka kuncinya adalah Nabi Muhammad S.A.W. Kemudian golongan kedua ini akan terus masuk ke syurga dengan sebondong-bondongnya". Akan tetapi Nabi tidak akan masuk ke dalam syurga. Baginda berkata baginda ingin memberi syafaat kepada golongan yang ketiga".
"Golongan ketiga adalah golongan yang akan dihisab amalannya satu persatu. Adapun Golongan ketiga ini akan dibahagikan kepada tiga golongan".
"Golongan yang pertama adalah apabila ditimbang amalannya, pahala akan melebihi dosanya. Maka Allah menyuruh malaikat untuk mencelur golongan ini dengan satu celuran untuk mencuci dosanya. Tapi Nabi meminta Allah untuk melepaskan mereka teurs ke syurga kerana baginda mengakui golongan ini adalah umatnya."
"Golongan yang kedua adalah golongan yang dosanya lebih daripada pahalanya. Maka mereka akan dimasukkan ke neraka selama 7 hari. Percayalah bahawa 1 hari di akhirat sama dengan 1000 tahun di dunia". Percayalah golongan ini tidak akan diakui oleh nabi sebagai umatnya.
"Golongan yang ketiga adalah golongan di mana pahala dan dosanya adalah sama timbangan. Maka mereka akan dicop dan ditempatkan di satu tempat di tengah-tengah syurga dan neraka. Duduklah mereka di situ sehingga golonngan pertama dan kedua habis dibicarakan. Kemudian mereka akan dibicarakan sehingga sezarah amalan mereka akan dihisab kembali.
Kesipulannya, pesanan dato' Abu Hassan Din adalah, " Awak termasuk golongan yang mana? Nak Masuk Kumpulan mana?"

Tiada ulasan: