Selasa, 7 Julai 2009

Kerja vs Rehat?

Selepas 2 bulan berada di rumah tanpa sebarang kerja rutin untuk dilakukan, saya sudah berasa bosan di rumah. Setiap hari adalah rutin yang sama. Makan, tonton tv, baca buku, tidur. Ditambahkan lagi dengan mendengar berita ada kawan-kawan sepengajian bekerja sebagai guru ganti di sekolah dan menerima gaji walaupun hanya menggunakan kadar SPM. Memang rasa nak cuba juga minta guru ganti. Tetapi melihat hanya beberapa puluh sahaja sehari sedangkan sepatutnya sudah boleh mendapat kadar ijazah, saya menangguhkan hasrat itu dahulu. Tambahan lagi mendengar rakan-rakan sekolah dulu sudah ada yang bekerja. Bertambah keinginan untuk mencari duit.
Pada masa yang sama, saya juga mendapat peluang untuk bekerja sebagai tutor sambilan di UPSI. Peluang bagi saya cukup cerah. Tambahan pula dengan pengalaman 2 semester menjadi tutor sambilan semasa bergelar mahasiswa. Lebih-lebih lagi saya ingin mengumpul duit bagi perbelanjaan kahwin tahun hadapan. Namun dengan tiada rakan untuk mengurangkan kos hidup di sana, saya menjadi tawar untuk pergi. Tambahan lagi dengan konflik yang saya tonjolkan semasa menjadi RA (Pembantu penyelidik) dahulu, bertambah tawar hati.
Akan tetapi saya fikir, setelah beberapa tahun, bermula di tingkatan 4, tingkatan 5, khidmat negara, matrikulasi, universiti, saya jarang melekat di rumah. Kalau ada cuti semester pun, saya akan penuhi dengan program-program matrikulasi dan universiti. Ibu saya pun berkata begitu. Hemat saya apa salahnya saya berehat di rumah untuk melepas rindu ibu bapa saya. Tunggu sehingga mendapat kerja tetap sebagai seorang guru. Kerja sebagai guru memang sudah terjamin Insyaallah. Seua graduan UPSI berjaya dipostingkan seluruh negara. Tidak perlu saya berpening-pening kepala untuk bekerja. Kerja itu menanti. Ibu saya kata masa ni baca buku-buku pasal rumah tangga, buku-buku cara untuk menjadi guru cemerlang, buku-buku bahasa Inggeris. Dengan kata mudah, cari ilmu dan pengalaman lain untuk tempoh ini.
Saya rasa, selepas 4 tahun bertungkus lumus belajar dan aktif berpersatuan di universiti dan rasa kepenatannya, berehat di rumah bersama keluarga adalah pilihan yang lebih tepat. Dengan Izin Allah.
p/s: Isi masa lapang dengan bela ikan dan kura-kura dan semestinya, membaca (",)

Tiada ulasan: