Sabtu, 20 Jun 2009

Ulasan Buku: Nota Hati Seorang Lelaki

Setelah saya menamatkan kembara menyusuri bait-bait tulisan di dalam buku ini, jelas satu perkara di sini bahawa buku ini amat mempengaruhi cara saya berfikir sebagai seorang lelaki di dalam gelanggangnya. Ia merangkumi lelaki sebagai seorang anak, lelaki sebagai seorang suami, lelaki sebagai seorang bapa dan lelaki sebagai seorang daie. Mengambil umur saya yang baru sahaja menginjak ke awal 20-an sebagai kayu pengukur, maka pengalaman yang digarapkan oleh penulis ini terlalu luas bagi saya, terlalu baru bagi saya. Kerana saya masih lagi seorang lelaki yang berpangkatkan seorang anak. Belum lagi suami, bapa dan apakan lagi daie. Banyak sekali pengalaman dan pemikiran yang boleh saya ambil dari buku ini.
Buku ini juga telah mengajar saya tentang bagaimana seorang lelaki harus berfikir. Lebih-lebih lagi saya akan menjadi seorang suami dan seorang ayah suatu hari nanti. Pemimpin kepada keluarga saya. Saya perlu kuasai ilmu kepimpinan, ekonomi serta 'politik' dalam rumah tangga. Banyak lagi yang perlu dipelajari.
Sekali lagi saya mengucapkan terima kasih kepada penulis iaitu Ustaz Pahrol Mohd Juoi kerana sudi berkongsi pengalaman beliau sebagai seorang anak, suami, ayah dan daie. Semoga ustaz dapat berkarya lagi.
p/s: Dalam pengembaraan untuk meningkatkan kematangan diri bagi persiapan sebagai imam dalam rumah tangga.

Tiada ulasan: