Ahad, 20 Disember 2009

Ulasan Buku: Quranic Law of Attraction

Semasa saya melihat buku ini dari jauh, sangkaan saya ia adalah kesinambungan daripada buku bertajuk 'The Secret'. Namun selepas diamati, tajuknya adalah Quranic Law of Attraction. Dalam hati saya berkata, mengapalah kulitnya lebih kurang sama, cuma diislamikan. Itu sahaja. Terfikir sejenak, mungkin buku ini ada berkongsi berkenaan kaitan al Quran dan hukum tarikan. Saya sendiri tidak pasti apakah itu hukum tarikan. Jadi, saya ambil , bayar dan baca buku ini.



Selepas saya selesai membaca buku ini, saya sudah faham apakah sebenarnya hukum tarikan. Hukum tarikan ini telah dibincangkan dalam buku 'The Law of Attraction' dan 'The Secret'. Penulis Quranic Law of Attraction itu sendiri seperti mencari ayat-ayat al quran mengenai hukum tarikan yang diperkenalkan ini.

Secara mudah, hukum tarikan ini bererti keadaan sekeliling bergantung kepada kita. Menerima atau menolak. Jika kita sendiri tidak memberi peluang kejayaan dan kebahagiaan masuk dalam diri kita, maka kita gagal untuk menariknya. Sebaliknya, kita akan menarik kegagalan. Mudah sahajakan? Kalau kita berbuat baik dengan orang sekeliling, orang pun sukakan kita. Rezeki pun senang nak masuk. Kejayaan dan kebahagiaan pun dapat dikecapi.

Apa yang al quran telah ajar kepada kita? Penulis berkongsi tiga elemen utama dalam hukum tarikan. Pertama syukur. Kedua Doa. Dan yang ketiga Sabar. Pernah atau tidak saudara berfikir mengapa al Quran selalu menekankan kita agar selalu bersyukur? Mengapa kita disarankan agar sentiasa berdoa? Mengapa kita diminta untuk selalu bersabar? Ayat-ayat Allah mengenenai tiga elemen ini terlalu banyak.

Apa yang penting, selepas membaca buku ini, saya dapat merasakan bahawa ada banyak sebenarnya dalam al Quran ini kata-kata peransang, kata-kata motivasi dan kata-kata semangat. Cuma kita berusaha mencari atau tidak. Sama ada kita jumpa atau tidak. Sama ada kita perasan atau tidak. Itu sahaja.
Cubalah mencari dan membaca buku ini.

p/s: Dan apabila dibacakan al Quran, maka dengarkanlah dan diam supaya kamu mendapat rahmat (al 'Araf : 204)



1 ulasan:

Unknown berkata...

Bulan ni takda bajet untuk beli buku. Jadi ambil peluang je baca buku yang sedia ada. Tapi masih tak dapat untuk baca..hehe...