Rabu, 11 Jun 2008

Sabar je la. Minyak oh Minyak

Sudah seminggu harga minyak telah dinaikkan di Malaysia. Kenaikkan mendadak sebanyak 41% iaitu sebanyak 78 sen bagi petrol telah menyebabkan kos hidup rakyat Malaysia bertambah dari sebelumnya. Sebelum ini Kementerian yang berkaitan telah mengeluarkan kenyataan bahawa harga minyak akan diapungkan mengikut harga pasaran dunia sehingga RM 3.00 menjelang ogos. Akhirnya, secara ad-hock harga komoditi minyak telah dinaikkan dan rakyat menerimanya dengan penuh kejutan.
Reaksi rakyat semestinya tidak setuju dan tidak berpuas hati dengan kenaikkan mendadak dan tertinggi dalam sejarah negara kita. Dalam tempoh seminggu sudah banyak piket dan perhimpunan secara aman tanda protes dan mendesak kerajaan menimbang semula kenaikkan harga minyak. Perhimpunan ini kebanyakannya dijalankan selepas solat jumaat dua hari selepas pengumuman itu dikeluarkan. Pelbagai persoalan diajukan oleh rakyat mengenai harga minyak ini. Antaranya adalah mengapa ia perlu dinaikkan sedangkan kita adalah pengeluar minyak dunia. Sekiranya wujud kenaikkan harga minyak dalam pasaran dunia sudah tentu negara kita mendapat manfaat daripada kenaikan tersebut dengan mengambil kira negara Arab Saudi boleh meletakkan 38 sen seliter sahaja bagi keperluan rakyatnya. Kemudian timbul juga persoalan ke manakah wang dari keuntungan lebih 700 bilion ringgit yang diperoleh Petronas dibelanjakan oleh kerajaan? Mengapa rakyat tidak dapat menikmati sepenuhnya keuntungan tersebut. Hal ini ditambahkan lagi dengan keyakinan pihak pembangkang yang menyatakan harga minyak boleh dikurangkan dengan menggunakan dana daripada Petronas. Soalan ini juga telah diajukan oleh YB Salahudin, Ketua Pemuda PAS dalam satu perdebatan mengenai penstrukturan semula subsidi minyak bersama Datuk Shahrir Samad. Jawapan yang telah diberikan oleh Datuk Shahrir sebagai pihak kerajaan adalah perolehan Petronas itu digunakan juga dalam sektor lain yang lebih memerlukan iaitu seperti pendidikan, makanan serta pembangunan. Penstrukturan itu sendiri juga menurut beliau untuk mengelakkan ketirisan dan salah guna subsidi oleh rakyat atau pihak yang tidak bertanggungjawab. Tambahan pula, penstrukturan tersebut juga dapat membantu menaikkan subsidi kepada sektor makanan yang dikatakan lebih penting daripada keperluan minyak. Menurut beliau lagi, rizab minyak di negara kita turut kurang daripada negara pengeluar lain. Saya sebagai rakyat tidak tahu akan hal ini kerana rizab dan akaun Petronas tidak pernah dibentangkan dalam Palimen mahu pun dihebahkan dalam media massa. Sejauh mana subsidi ini disalurkan dengan sebaiknya. Maksud saya walaupun subsidi telah diperuntukan atas sektor makanan, harga makanan tetap juga naik. Resminya, harga minyak naik harga barang keperluan mesti naik juga. Timbul juga persoalan saya, mengapa perlu diberikan rebat? sedangkan pelajar IPT yang bijak pandai kalau dapat biasiswa atau pinjaman mereka gunakan bukan atas tujuan pelajaran. Inikan pula rakyat biasa. Kalau dapat 625 ringgit adakah satu jaminan mereka akan gunakan untuk minyak? Kalau tidak masakan hari ini, 11 jun 2008 kerajaan meletakkan pembayaran gaji bagi kakitangan kerajaan di buat 2 kali sebulan. Bagi saya ini bermakna rakyat Malaysia masih tidak dapat menguruskan kewangan dengan baik dan mantap. Kerajaan juga turut membenarkan kakitangan kerajaan untuk berniaga bagi meningkatkan pendapatan isi rumah. Hal ini bertentangan dengan pendirian kerajaan dahulu. Saya khuatir kecekapan pekerja dan kakitangan kerajaan akan menurun sekiranya mereka lebih bertumpu kepada berniaga. Sekiranya mereka masih fokus kepada tugas mereka sebagai penjawat awam bagi saya itu adalah perkembangan positif. Rakyat juga disarankan supaya mengubah gaya hidup iaitu dengan berjimat cermat dalam penggunaan minyak dan penggunaan elektrik. Sekiranya saranan ini dikeluarkan sebelum kenaikan minyak, saya memang bersetuju. Penggunaan minyak yang tidak cermat akan melepaskan lebih banyak gas karbon dioksida ke dalam atmosfera dan ini akan meningkatkan kepekatan gas rumah hijau dalam atmosfera seterusnya pemanasan global akan terus berlaku. Penggunaan elektrik juga ada berkaitan dengan penggunaan minyak bagi menjana turbin bagi menghasilkan tenaga elektrik. Negara barat telah lama menyedari peranan mereka dalam penjimatan seperti ini untuk menjaga alam sekitar. Rakyat juga disarankan menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat bagi mengurangkan kos. Namu begitu kita juga perlu melihat dari segi kecekapan perkhidmatan ini kepada rakyat yang disediakan oleh pemaju. Lokasi dan jaringan Transit Aliran Ringan masih lagi kurang dan tidak menghubungakan tempat strategik di lembah klang. Perkhidmatan bas juga masih kurang efisen. Bagi saya bas masih kurang dan tidak memenuhi keperluan masyarakat. Buktinya bas akan penuh sehingga melebihi had penumpang. Hal ini ditambahkan lagi dengan sikap pemandu yang kurang berhemah ketika berbicara mahupun ketika memandu. Tambahan lagi bas-bas di negara kita dimonopoli oleh rakyat asing. Saya sebagai pengguna merasa kurang selamat sekiranya terlalu ramai rakyat asing yang kelihatan seperti sekumpulan gangster. Mereka juga tidak ada rasa hormat kepada warga emas yang menaiki bas dengan tidak menawarkan tempat duduk mereka. Sekiranya kerajaan ingin menggalakkan rakyat menggunakan pengangkutan awam, selesaikan masalah yang telah saya uarkan iaitu dari segi ketepatan masa, keselesaan, keselamatan dan budi bahasa. Saya sebagai seorang mahasiswa pelajar IPT turut merasai bebanan ini kerana saya menjadikan sebuah kereta kompak keluaran perodua sebagai pengangkutan saya di kampus untuk berulang alik ke pekan untuk membeli barang keperluan bersama rakan serumah. Saya turut menggunakan basikal sebagai pengangkutan alternatif di sana untuk menghadiri kuliah. Sepengalaman saya, sekiranya ada pihak mencadangkan kempen berbasikal ke tempat kerja, kata saya rasailah terlebih dahulu. Saya sudah merasai panas terik dan hujan lebat berbasikal ke kuliah. Laratkah pekerja yang sudah berumur 40 tahun menghadapi semua ini 5 hari seminggu? Anak muda seperti saya boleh bertahan lagi. Akan tetapi untuk pergi ke destinasi yang berdekatan, bagi saya tidak salah untuk menggunakan basikal. Selama ini saya mengisi 10 ringgit seminggu untuk kereta saya. Namun selepas ini saya kos untuk minyak akan bertambah. Maka sebagai seorang mahasiswa saya yang mempunyai sumber yang terhad perlu berjimat cermat dalam penggunaan minyak dan barang keperluan lain dalam masa yang sama terus tidak bersetuju dengan kenaikkan harga minyak yang sememangnya membebankan berhujahkan negara Arab Saudi mampu meletakkan harga 38 sen sahaja seliter kenapa tidak negara kita. Sekian Terima Kasih. Sabar je la. Minyak oh Minyak.... Syafrul 12 Jun 2008 12.oo a.m.

Tiada ulasan: