Sabtu, 18 Julai 2009

Islam atau kita yang tiada kasih?

Semalam, khamis 16 Julai, saya ada terbaca dalam sebuah akhbar tempatan yang mendedahkan pihak gereja mengambil serta menjaga pesakit-pesakit HIV yang disisihkan oleh masyarakat. Akhbar tersebut menyatakan penginapan, makan, minum, pakain dan ubat-ubatan semuanya diberikan secara kebajikan percuma. Malah, orang melayu Islam pun ada yang mencari perlindungan di sini. Kata mereka biarlah mereka di gereja ini daripada dunia luar yang sama sekali menyisihkan mereka.
Selepas saya membaca artikel tersebut terus saya ingat kepada salah satu metod dakwah golongan ini iaitu melalui kebajikan dan kasih sayang. Sehingga di waktu sekolah agama dahulu saya diceritakan golongan gereja ini akan pergi ke Hospital setiap minggu. Mereka akan menziarahi pesakit-pesakit yang sememangnya mereka tidak kenal. Mereka akan bertanyakan khabar. Mereka tidak lupa memberikan buah tangan. Mereka akan berkongsi-kongsi cerita. Sedikit demi sedikit perasaan kasih sayang dan rasa diberi perhatian itu akan meresap ke jiwa pesakit. Seterusnya, tidak lain mudahlah urusan mereka untuk berdakwah. Itu yang saya pernah dengar.
Saya ingin berkongsi kata-kata oleh Mother Teressa, seorang aktivis kristian
"I try to give to the poor people for love what the rich could get for money. No, I wouldn't touch a leper for a thousand pounds; yet I willingly cure him for the love of God."
"If we want a love message to be heard, it has got to be sent out."
Lihat di sini bahawa kasih sayang dan kebajikan itu merupakan perkara yang ditekankan oleh golongan ini. Jadi berhati-hatilah.
Bagi saya, agama saya, Islam juga agama yang menekankan kasih sayang. Sedangkan maksud Islam itu adalah selamat dan aman. Selamat dari sebarang kecelaruan akidah. Selamat dari penjajahan minda dari ideologi yang songsang. Selamat dengan akhlak yang bisa menyemai rasa kasih sayang sesama umatnya.
Allah itu sendiri bersifat rahman dan rahim, kasih dan sayang. Kita sentiasa mengucapkannya. Nabi sendiri mengajar kita untuk berkasih dan sayang kerana Allah. Berpisah kerana Allah. Nabi sendiri mengajar supaya menyayangi ibu kita tiga kali lebih sari seorang ayah. Nabi sendiri menunjukkan kasih sayangnya dengan mengusap kepala kanak-kanak. Nabi sendiri menyatakan beliau adalah suami yang terbaik dalam menyayangi dan mendampingin isterinya. Al quran sendiri mengajar kita untuk mengikat tali persaudaraan dengan agama. Al quran sendiri juga mengajar kita tolong-menolong dan bantu membantu dengan amal soleh.
Nah, bukankah agama kita juga penuh dengan kasih sayang. Fitrah kita sendiri adalah berkasih sayang.
Tetapi, kenapalah gereja juga tempat mereka ini mencari perlindungan. Mungkin badan kebajikan Islam kita terlepas pandang pesakit-pesakit ini? Adakah kasih sayang tidak diambil berat dalam konteks dakwah kita? Adakah mungkin sifat kasih sayang kita ini semakin pudar ditelan oleh ideologi atau budaya yang dibawa oleh barat? Adakah juga memang sikap kita untuk tidak menzahirkan kasih sayang dan semangat berkebajikan kita? Atau pun memang kasih sayang tiada dalam diri kita? Kita mengambil enteng sehingga terlepas pandang dan akhirnya, lenyap begitu sahaja. Sehingga kita dituduh pengganas dan wujud islamofobia di negara barat?
Kasih sayang bukan berhenti setakat 'bercouple', bukan berhenti setakat drama 'Nurkasih', bukan berhenti setakat membaca novel Ayat-ayat cinta, ia perlu sampai kepada Rasullah, ia perlu sampai kepada Allah. Sehingga itu, saya rasa sifat rahman dan rahim itu akan subur melata di seluruh segenap dunia. Saya percaya kasih sayang itu bersifat universal dan sejagat.
Mungkin kata-kata Cat Stevens atau Yusuf Islam boleh kita fikirkan bersama,
"I did not come into contact with any Muslim before I embraced Islam. I read the Qur'an first and realized no person is perfect, Islam is perfect and if we imitate the conduct of the Holy Prophet... we will be successful. "
p/s: Sekadar untuk mengingatkan hati sendiri yang kian lalai

Tiada ulasan: