Rabu, 15 Julai 2009

Terkenang: Persatuan Mahasiswa Sains

Kadang-kadang saya teringat kepada zaman saya menjadi Timbalan Presiden kepada persatuan yang terbesar di UPSI. Ini kerana bilangan ahlinya yang sangat ramai. Ketika itu saya berada di semester 6, tahun ketiga pengajian saya. Uniknya adalah ia adalah salah satu persatuan yang diterajui oleh pemimpin pro-mahasiswa selain daripada Persatuan Pendidikan Islam dan Persatuan Bahasa Arab.
Ketika saya diberi amanah untuk memegang jawatan kedua tertinggi itu, saya berazam untuk melakukan sedikit reformasi dalam kaedah kepimpinan, pembawakan persatuan serta imej persatuan itu sendiri. Saya nampak bahawa sesebuah Persatuan Universiti perlu matang dan segar dari segi peranan yang boleh dimainkan. Semestinya berbeza dari persatuan sains yang saya terajui sebagai presiden sewaktu disekolah dahulu. Saya melihat persatuan ini perlu diangkat setaraf dengan mana-mana persatuan mahasiswa yang sudah hebat dan ternama di Malaysia.
Sejak itu selain daripada membuat tugasan, fokus saya adalah bagaimana untuk membawa persatuan ini bersama-sama dengan presiden dan naib presiden. Bagi saya, setelah kali pertama pro-mahasiswa memegang tampuk pemerintahan buat kali pertama, biarlah kami bertiga menjadi asas ikutan atau 'setter' permulaan kepada kesinambungan kepimpinan seterusnya. Asas yang ingin kami letak sudah pasti adalah pembawakan persatuan.
Kami telah menambahkan nama Mahasiswa kepada persatuan sebagai langkah pertama kami. Logo juga telah kami reka semula. Kami telah memperkasakan buletin, risalah tazkirah, poster kepimpinan, sidang dewan pendidik, pengurusan mesyuarat, publisiti, kebajikan ahli serta integrasi kaum. Kami merupakan sidang pertama yang berjaya membuat lawatan rasmi ke IPTA lain. Kami juga persatuan pertama yang berjaya memperkenalkan AJK dengan posternya. Kami juga persatuan pertama memberi usul dalam sidang dewan pendidik. Kami juga telah memberikan pembaharuan dan nafas baru dalam pengendalian orientasi kepada adik-adik semester 1 yang lepas. Kurangkan hiburan dan lebihkan maklumat dan perkongsian pengalaman. Saya sendiri menjadi pengarah program orientasi ini.
Usah hairan kerana persatuan ini mula ditubuhkan pada tahun 1999. Masih muda dan menginjak usia muda sedikit demi sedikit. Namun saya serta presiden berasa puas hati setelah kami berjaya memulakan cara pembawakan persatuan yang betul di universiti kepada adik-adik. Saya berharapkan walau sudah 5 tahun, 10 tahun yang mendatang, 'setter' yang telah kami mulakan akan diguna pakain dan diinovasikan untuk kebajikan ahli Persatuan Mahasiswa Sains.
p/s: Menyimpan cita-cita untuk memegang jawatan penting dalam Persatuan Sains di universiti sejak tingkatan 5 lagi.

Tiada ulasan: