Ahad, 19 Julai 2009

Isra' dan Mikraj: Perlukah Cuti?

Saya bersembang dengan sahabat saya yang kini belajar di Jepun melalui facebook. Beliau mengatakan bahawa Jepun pun bercuti pada hari esok iaitu bersempena dengan Isra' Mikraj. Padahal di Malaysia salah satu hari berlakunya peristiwa besar kepada diri Rasulullah tidaklah dipublistikan sepenuhnya di media massa. Kalau ada pun program ceramah yang bertajuk Israk Mikraj.
Kita tahu peristiwa Isra' Mikraj ini besar dalam kalendar umat Islam. Tambahan lagi, peristiwa ini penuh dengan pengajaran dan hikmah. Solat, gambaran golongan syurga dan neraka, adalah plot yang penting dalam peristiwa ini. Ustaz-ustaz akan selalu bercerita mengenai peristiwa ini. Ceramah-ceramah juga akan menggunakan tajuk ini. Berulang-ulang kali mengenai cerita yang sama. Kita sendiri sudah tahu kisahnya. Namun, hikmah dan ibrah itu perlu selalu disemai agar hati kita tidak mati.
Jadi timbul persoalan, adakah dengan menjadikan hari Israk Mikraj ini sebagai hari cuti, kita akan lebih mengingati peristiwa itu? Bagi saya mungkin juga kita ingat peristiwa itu seandainya kita menggunakan cuti itu sendiri untuk mengingati peristiwa itu. Mendengar ceramah. atau berpuasa adalah salah satu cara. Sekurang-kurangnya kata seorang rakan saya lagi, kita akan tahu,
"Oh hari ni cuti sebab Isra' Mikraj"
Kadang-kadang adakah disebabkan cuti maka baru kita akan mengingat kembali peristiwa-peristiwa penting dalam Islam. Kalau tidak cuti, Adakah kita akan ingat?
Selamat mengambil pengajaran bersempena Hari peristiwa Isra' dan Mikraj.
p/s: Ustazah dulu ajar, nak senang ingat bila tarikh Israk Mikraj, Ingat 'pelakon' dia. Ra untuk Rasulullah, Jim untuk Jibril dan Ba untuk Buraq. Ra Jim Ba Bunyinya Rejab. Pastu ingat 27. 27 Rejab. Ingat sampai sekarang.

Tiada ulasan: