Selasa, 14 Julai 2009

PPSMI: Laksanakan Hanya Di Bandar?

Saya tertarik dengan usul yang telah dicadangkan oleh beberapa organisasi PIBG iaitu Melaksana dan seterusnya meneruskan PPSMI ini di sekolah bandar. Petikan daripada akhbar ini juga menyebut ada beberapa PIBG tidak setuju dan hampa dengan pemansuhan PPSMI ini.
Saya terus berfikir, adakah semua pelajar bandar ini menguasai Bahasa Inggeris dengan baik seperti yang dicanangkan oleh PIBG tersebut? Semua pelajar mendapat A atau B kah? atau sebilangan mikro penduduk di kawasan berstatuskan hirarki sosial elit seperti di kawasan Kuala Lumpur yang urban. Yang menggunakan Bahasa Inggeris atau Rojak sebagai bahasa pengantar bersama-sama rakan sekolah atau pun sesama komuniti. Adakah pelajar di pinggir bandar menguasai Bahasa Inggeris dengan baik?
Jika 50 pelajar adalah di kawasan bandar, maka 50% akan menjalani PPSMI dan 50% lagi tidak. Itu dari segi teorinya. Jadi, adakah peruntukkan dari segi kewangan pelajar bandar dan luar bandar adalah sama? Adakah kita perlu mengeluarkan senarai buku teks yang berlainan bahasa pengantarnya? Adakah kita perlu membuat saringan bahawa hanya guru-guru yang pandai berbahasa Inggeris akan dihantar ke Bandar? Setahu saya, dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak sampai 10% guru menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya semasa PPSMI dijalankan. Jadi, adakan mencukupi 10% sahaja guru ini ditempatkan di Bandar. Dan selebihnya, guru-guru yang tidak pandai berbahasa Inggeris perlu dihantar ke Luar Bandar? Adakah situasi sebegitu akan berlaku?
Adakah tahap penguasan Bahasa Inggeris pelajar Kuala Lumpur sama dengan pelajar di Kota Bharu? Alor Star? Kota Kinabalu? Kuching? Johor Bharu?. Mereka juga pelajar bandar. Dan adakah semua pelajar yang dikatakan luar bandar itu tidak menguasai Bahasa Inggeris dengan baik. Sepengalaman saya mengajar di luar bandar, anak-anak cikgiuBahasa Inggeris boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan cemerlang.
Jika gah dikatakan bahawa anak saya lebih cemerlang dalam Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, dan golongan yang berkata gah sebegini hanya mewakili sebilangan kecil rakyat Malaysia, saya cadangkan buat sahajalah tutor dari rumah atau hantar tuisyen yang menggunakan Bahasa Inggeris. Usah risau, kertas peperiksaan boleh dijawab dwibahasa sejak saya mengambil SPM lagi sampai sekarang. Jawablah dengan bahasa yang anda rasa anda boleh skor dengan betul-betul 'menggoreng' dalam kertas esei Kimia, Fizik mahupun Biologi

Tiada ulasan: