Isnin, 3 Ogos 2009

Ulasan Buku: Mengemudi Bahtera Perubahan Minda

Selesai sahaja membaca buku ini, terus terbit dari hati kecil saya yang buku ini betul-betul sama gah seperti tajuknya. Berorientasikan perubahan atau tajdid, buku ini sedikit sebanyak dapat membuka minda saya tentang bagaimana saya memandang satu-satu isu agama atau isu nilai yang terpampang di sekeliling saya. Sama ada soal moral, prinsip beragama, masyarakat majmuk atau berpolitik.
Perkara yang benar-benar memberi impak kepada saya adalah saya tidak harus menerima sesuatu perkara di dalam agama secara taklid sahaja. Saya seharusnya mencari nas al-quran, hadis-hadis, syarahan ulama-ulama dan pandangan ustaz-ustaz yang tepat. Saya seharusnya bijak menyoal diri sendiri untuk mengetahui lebih lanjut tentang sesuatu perkara mengenai agama.
Saya juga dibuka minda untuk menerima konsep yang saya rasakan politik berprinsip. Dengan erti kata kefahaman saya, jika perkara itu benar di sisi ajaran agama, maka terima sahaja kebenaran itu. Jika salah, maka terimalah ia sebagai satu kesalahan tanpa menegakkan benang yang basah serta memperbaiki apa yang salah itu dengan izin.
Secara kesimpulan, saya dapat rasakan himpunan tulisan Dr Mohd Asri ini sedikit sebanyak menukar corak pemikiran saya serta pembaca yang lain ke arah perubahan ke arah kebenaran.
Terima Kasih
p/s: Saya akan terus mengikuti kolum bicara dr maza setiap minggu. Bila pula dr maza hendak menulis dalam majalah solusi ya?

Tiada ulasan: